کد خبر 23508
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۸

ترويج و عادي‌سازي اباحه‌گري و ابتذال‌بخشي از محورهاي اين نمايش است که از 15 دي ماه براي عموم مردم در تئاتر شهر تهران در حال نمايش است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، نمايش «هدا گابلر» که به نويسندگي و کارگرداني «وحيد رهباني» به محلي براي ترويج اباحه‌گري، ابتذال و عادي‌سازي چند شوهري، اختلاط زن و مرد و استفاده از نمادهاي يک فرقه انحرافي موسوم به «بردگي جنسي و فراماسونري» و ديگر اقدامات ضدارزشي تبديل شده است.

بر اساس اين گزارش، نمايش مذکور که مبتني بر فلسفه نيست‌انگاري غربي است پيش از اين در بيست‌وهفتمين جشواره بين‌المللي تئاتر فجر و نيز براي اهالي رسانه به صورت اختصاصي به نمايش گذاشته شده بود.
در يکي از بخش‌هاي اين تئاتر شخصيت زن نمايش توسط زنجيري از سوي معشوقه خود کشيده مي‌شود که اين تصوير نماد فرقه انحرافي بردگي جنسي است.
عمده موضوع اين نمايش حول شخصيت يک زن خودخواه و هوسران و مطلقه استوار شده که هم اکنون با اينکه شوهر دارد با يک قاضي بي‌قيد نيز دوست بوده و با وي رابطه دارد.
در ادامه اين نمايش که مبتني بر نگره توهم‌افکن و سياه‌آلود نويسنده نروژي آن يعني «هنريک ايبسن» Henrik-Ibsen است، زن هوسران همواره به دنبال اجيرکردن عشق مردان براي خود بوده و به راحتي با دوستش - شخصيت قاضي- رابطه نامشروع دارد، اگرچه اين رفتار در منظومه تفکرات غرب طبيعي به نظر مي‌رسد.

عادي‌سازي شرب خمر و حالات مستي پس از آن به صورت تلويحي با پوشش خوردن آب پرتقال و نيز برقراري رابطه نامشروع به صورت علني و آشکار از ديگر نکاتي است که در اين نمايش مبتذل ديده مي‌شود و گفته قاضي اين نمايش مبني بر اينکه «من دوست دارم هميشه نفر سوم باشم» مويد اباحه گري جنسي در اين به اصطلاح نمايشنامه است.
بر پايه اين گزارش نمايشنامه «هدا گابلر» يک درام تراژيک -تخيلي با مختصات تفکر غربي است. در اين داستان «هنريک ايبسن» - نويسنده اين مجموعه - براي اينکه تأملات دروني‌اش را پنهان کند در قالب يک شخصيت ديگر آن را به مخاطب نشان مي‌دهد. واضح است که نويسنده تحت تأثير متون فلسفي نيست‌‌انگاري قرار داشته؛ فلسفه‌اي که بنيانگذارش فردريش نيچه بوده است.
شخصيت داستان، فردي آشفته‌حال و نااميد است که براي اطمينان يافتن از قدرت خويش، موجب نابودي اطرافيان و نزديکان مي‌شود و سرانجام در مقابل کشمکش‌هاي زندگي تسليم مي‌شود و خود را به مرگ مي‌سپارد.
نگاه ايبسن به زندگي توهم‌آلود و سياه است و شخصيت نمايشي او آدمي شکست‌خورده و ناموفق را به تصوير مي‌کشد. فردي که از همه نااميد شده است و اعتماد به نفس پايين او را به کام مرگ مي‌کشاند.
به هر حال در شرايطي که در نمايشنامه‌هاي غربي آثار فاخري نيز ديده مي‌شود نمايش مبتذل و متاثر از فلسفه نيست‌انگار «هدا گابلر» با بازي نسيم ادبي، احمد ساعتچيان، مهدي بجستاني، رضا مولايي، شيوا ابراهيمي، روح الله حق‌گو لسان و ندا حاجي بابايي براي عموم در حال اجرا است که نشان مي‌دهد بخش عمده حوزه هنر، همچنان از وجود هنرمندان متعهد و نيز فقدان نمايشنامه‌هاي پُر محتواي اسلامي - ايراني رنج مي‌برد.

مشرق از انتشار عکسهاي اسف بار  اين تئاتر عذرخواهي مي کند. اميد است باعث اصلاح شود.

 

 

 

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس